Imagine AS er muligens eneste medlemsbedriften i B2B ARENA som har en grunn til å være manipulerende. Heldigvis er det fotomanipulering vi snakker om.
MESTEREN I REDIGERING: Karl Helge Skytterholm, eier og daglig leder i Imagine AS, viser frem sine kunster innen fotoredigering. Han kan blant annet få flere varianter av et produkt, ut fra ett enkelt originalbilde.
Publisert av B2B ARENA AS
den
30.06.2022 kl 13:48
Så lenge han kan huske, har Karl Helge Skytterholm, eier og daglig leder av Imagine AS, vært interessert i bilder og fotografering. Fra han kjøpte sitt første kamera i en alder av femten år, har han hatt foto som hobby og senere som yrke. På slutten av åtti-tallet jobbet han som fotograf i reklamefotofirmaet Lausund & Dybvik, hvor han også fikk den første kontakten med dataverdenen gjennom en Macintosh-maskin (1986). Og den umiddelbare fascinasjonen av denne maskinen og mulighetene denne ga, la grunnlaget for vegen videre for Karl Helge og etterhvert etableringen av Imagine AS (1993). I dag jobber han med både foto, redigering og etterbehandling av digitale bilder, samt at han printer ut bilder og trykk for flere små og større lokale kunstnere og fotografer.
(Saken fortsetter under bildet.)
GURU AWARD: Karl Helge Skytterholm kan skilte med flere gjeve priser innen bildebehandling, noe man absolutt bør være stolt av.
Karl Helge har muligens Norges lengste fartstid i bruk av bilderedigeringsprogrammet Adobe Photoshop, og har til og med vunnet flere høytstående priser for sitt arbeid. Prisene han har vunnet omhandler både retusjering, fotomanipulering og web design, og er delt ut i anledning Photoshop Guru Awards. Ingen småtterier der altså;
- Det har vært sagt at jeg kan sees på som Photoshop-pioneren i Ålesund, en tittel jeg bærer med stolthet, forteller Karl Helge. - Jeg har jo holdt på fra den spede begynnelse, og holdt det gående i over 30 år. Og jeg kan trygt si at det har vært aktivitet både dag og natt, og det har nok vært flere hundre tusen bilder som har blitt retusjert, korrigert eller manipulert her opp gjennom årene. Det er helt klart at både jeg og mine kunder ser at denne erfaringen hjelper veldig på produktiviteten, fortsetter han.
Magi på skjermen
Det er ingen tvil om at mulighetene for hva Karl Helge i Imagine kan tilby sine kunder, har blitt mange etter hvert som erfaringene og kompetansen har vokst. Imagine AS ble startet i 1993, og Karl Helge har siden den gang jobbet med flere høyprofilerte kunder som eksempelvis Stokke, Devold of Norway og Ekornes. I sitt arbeid med kundene er han hele vegen opptatt av kvalitet kombinert med optimal effektivitet, og siden han har pondus på etterbehandlingen, kreves det ikke så mye i forkant for å få et godt resultat;
- Jeg jobber veldig mye med produktfoto, og har derfor en god del erfaring i dette segmentet. Når jeg er ute på oppdrag, er det eneste jeg har med meg et med kamera og en laptop. Det kan høres ut som lav utstyrsmengde for en fotograf, men det gjør også at jeg er veldig kostnadseffektiv. Jeg kan ta opptil 60-70 produktbilder på en dag, litt avhengig av kompleksitet selvfølgelig, og uansett mengde er det viktig for meg å være effektiv uten at det går ut over kvaliteten, forklarer han. Det at jeg har så god erfaring på etterbehandling, gjør at jeg ser hva jeg kan og ikke kan fikse i ettertid. Når jeg kan ta enkeltbilder og har evnene til å sette sammen alt i etterkant, har kunden større fleksibilitet mht bruk og alternative bilder, fortsetter han.
(Saken fortsetter under bildet.)
KVALITETSPRINT: Karl Helge Skytterholm har investert i kvalitetsprinter, og kan derfor levere flotte print for blant annet lokale kunstnere.
Lang erfaring sparer kunden tid (og penger)
Det er ingen tvil om at Karl helge har erfaringen som kreves for å se langt frem, både for eget arbeid og for kundens tid. Han forteller at han for eksempel kan ta ett enkelt foto av et produkt, og likevel få til mange ulike fotografi etter redigeringsarbeidet;
(Saken fortsetter under bildet.)
MULIGHETENE ER MANGE: Oppe til venstre ser en det originale fotografiet. Alle andre bildene har Karl Helge laget i Photoshop med utgangspunkt i dette ene fotoet.
- Jeg er mer opptatt av fornøyde kunder enn at jeg skal bruke lang tid og få timene, jeg er veldig kvalitetsbevisst og detaljorientert uansett oppdrag. Det å kunne ta ett bilde av et produkt og endre farger og sette det hele sammen i etterkant, gjør at kunden kan få mange ulike foto ut ifra ett og samme bilde. Og da har vi ikke brukt lang tid på selve fotograferingen, konstaterer han.
(Saken fortsetter under bildet.)
MØTEPLASS: Karl Helge forteller at B2B ARENA er en verdifull møteplass for ham, både til å møte potensielle kunder, få med seg inspirerende foredrag og få tid til mingling med de andre deltakerne.
Stor verdi av fellesskapet
Ut ifra det Karl Helge Skytterholm forteller om sitt arbeid i Imagine, forstår vi at han er opptatt av verdiskaping for sine kunder samt effektivitet i gjennomføringen. Det gjenspeiler også det Karl Helge forteller om sin opplevelse av medlemskapet i næringsnettverket B2B ARENA;
- I og med at jeg sitter mye alene med mitt arbeid, er det veldig kjekt å være med på arrangementene til B2B ARENA og få møte så mange ulike folk. Og jeg er spesielt glad i foredragene som er på samlingene, både fra medlemmer og innleide, fordi det alltid er inspirerende å få innputt og høre hva andre driver med. Jeg liker at man får utvidet sin egen horisont. Jeg mener det er viktig å være ydmyk, ikke tro at man kan alt, forteller han. - Det som gjentar seg er at jeg alltid ser frem til arrangementene, og at vi som er medlemmer også får mulighet til små utflukter og aktiviteter utenom de større arrangementene. For min del er det inspirerende og godt å komme vekk fra skjermen i ny og ne, avslutter han.