Det er flere elementer som må på plass for at uterommet kan gi den opplevelsen man drømmer om. Atero AS har som mål å levere det du trenger.
SIKTER HØYT: Arne Franck-Petersen, eier og daglig leder i Atero AS, har de siste årene hatt en eventyrlig vekst. Og Atero AS fortsetter å sikte høyt for de kommende årene.
Publisert av B2B ARENA AS
den
24.06.2021 kl 10:26
Selv om Atero AS har vært en del av B2B ARENA i seks år, og man har lært eier og gründer Arne Franck-Petersen å kjenne etter mange gode samtaler, er det fortsatt like fascinerende å høre den reisen denne mannen har hatt. La oss ta deg med litt tilbake i tid;
Året er 2004, Arne Franck-Petersen vandrer gatelangs i USA med en såkalt «tigerclaw» i lomma, og frem vokser en tanke om å starte et importselskap for å introdusere smarte produkter fra USA til Norge og Norden. Tanken ble etter hvert til virkelighet da Arne og en samarbeidspartner grunnla importselskapet Vestimport AS. Etter noen år så Arne mulighetene i et marked som ikke var mettet, og startet derfor Terrassespesialisten AS. Noe som viste seg å være et smart trekk, for i dag kan Arne skilte med en vekst som bare fortsetter år etter år.
Terrassespesialisten AS, som i dag heter Atero AS, er et engrosfirma som har spesialisert seg på produkter til uteplassen. Målsetningen deres er at uteplassen skal bli brukt til rekreasjon, og ikke være et evigvarende prosjekt. Atero leverer i dag varer til ca. 300 byggevarebutikker over hele Norge, i tillegg eksporterer de varer til de andre landene i Norden. De kanskje mest kjente varene Atero leverer er CAMO-skruene, med et skrusystem som gjør at terrassen får en solid og skrueløs overflate.
(Saken fortsetter under bildet.)
EFFEKTIV OG ESTETISK: CAMO er en skrue som skrus inn i siden på terrassebordene, slik at terrassen får en overflate uten skruehull. Med effektive verktøy står man igjen med et estetisk og godt resultat. (Foto: Atero AS)
Til tross for et annerledes 2020, ble resultatet over all forventning og nye mål er på god veg til å bli nådd. Noe man kan se som et resultat av at folk det siste året har vært mer hjemme i egen hage, og ønsket om forbedring og forandring har fulgt etter. Arne forteller om den stødige veksten som startet for noen år siden;
- Vi har hatt god vekst generelt de siste årene, og i slutten av 2019 så vi at vi burde satse enda høyere enn vi hadde gjort det foregående året, forteller han. - Når 2020 startet var det grei omsetning i januar-februar, mens mars var litt stillere. Men så kom april og vi fikk plutselig en dobling fra året før. Noe som vedvarte utover våren. Vi måtte derfor hive oss rundt og bestille flere varer, og vi kom heldigvis i havn utover høsten, sier han lettet.
(Saken fortsetter under bildet.)
KUNNSKAPSDELING: Arne Franck-Petersen sitter på mye kunnskap, som han gjerne deler med andre. Her under en workshop sammen med Thomas Skjong (bedriftsrådgiver for DNB bank) t.h., da de deltok på nettverkssamlingen B2B ARENA arrangerte på NMK i februar 2020.
Arne forteller videre at Atero AS endte på en omsetning i 2020 som kan beskrives som helt eventyrlig. Og de satser på enda mer vekst i 2021, og ser muligheter for et utvidet marked for produktene deres;
- I tillegg til at andre leverandører har hatt problemer med å levere nok skruer til kundene, ser vi en indikasjon på at flere nå vil ha terrassen slik vi i Atero mener er det riktige. Derfor satser vi på å ta en større del av markedet i tiden fremover, sier han tydelig fornøyd. - Veksten kan også sees i sammenheng med at vi har fått en volumøkning på antall utsalg for våre produkter, og at de nå eksponerer og løfter frem Camo-produktene i butikkene sine, fortsetter han.
Arne har alltid hatt en egen evne til å snuse opp produkter fra utlandet som kan få innpass på det Nordiske markedet. Og han kan både vise til gode resultater og suksessrike import-produkter som legger til rette for hygge utendørs.
- Det å jobbe målrettet mot å introdusere nye produkter til markedet er noe jeg synes er veldig spennende, forteller Arne. - Det er ekstra stas å tenke på at det faktisk er jeg som har gjort jobben med å både utvikle markedet og fått inn kundene. I tillegg er det også kjekt å høre hvor positive kundene er til produktene, konstaterer han.
Arne Franck-Petersen kan se tilbake på en utrolig reise som bare fortsetter videre. Og gjennom årene Atero AS har vært med i B2B ARENA, har han også hatt en helt egen reise i nettverket. Et medlemskap fylt med godt samarbeid med andre medlemsbedrifter, opplevelser og påfyll av både personlig og faglig kompetanse. Arne forteller at medlemskapet i B2B ARENA har gitt mer enn han i utgangspunktet hadde sett for seg;
- Medlemskapet har faktisk tilført mer enn jeg hadde trodd, og noe annet enn det jeg hadde trodd, forteller han. - Vi har handlet en del hos andre medlemsbedrifter, og flere har handlet hos oss fordi kunnskapen om våre produkter har spredd seg godt. Og i tillegg har det sosiale aspektet vært veldig viktig, fortsetter han. - Jeg liker at B2B ARENA gir en god kontaktflate. Og jeg kan spesielt trekke frem foredragene, som alltid er utrolig spennende, interessante og lærerike. Man drar ikke til Oslo som liten bedrift for å dra på denne typen kvalitets-foredrag, da er det et stort pluss at B2B ARENA tilbyr dette i vårt nærmiljø. Frank Victor har vært god til å hente inn dyktige foredragsholdere som gir oss mye påfyll, avslutter han.
GODE FOREDRAG: Arne Franck-Petersen trekker frem viktigheten B2B ARENA tilfører regionen, spesielt når det kommer til innleiing av dyktige foredragsholdere. Her under foredraget som ble holdt av Ståle Økland på nettverkssamlingen B2B ARENA arrangerte på NMK i februar 2020. (På bildet f.v.: Andreas Hjellegjerde, Tor-Erik Olsbø, Terje Natvik, Arne Franck-Petersen, Ingvild Mork, John Dolemite Wuya og Anine Håskjold.)