Arbeidet til Norwegian Group er ikke for de høyderedde, og det viktige tilkomst-arbeidet deres gjør at flere imponerende bygg er reist også i vår region.
Administrerende direktør Morten Borøchstein og eier Kay Ove Johansen ser tilbake på et 2020 fylt med innsatsvilje sammen med en spennende omorganisering av selskapsstrukturen til Norwegian Group.
Publisert av B2B ARENA AS
den
12.02.2021 kl 14:16
For at store bygg, plattformer og skip skal settes opp og repareres på en trygg måte, er det viktig at arbeiderne kommer til der de skal, samt at alt er sikret etter retningslinjene. Kjernevirksomheten til Norwegian Group har hele veien vært arbeid i høyden ved hjelp av stillas og tilkomstteknikk, både til sjøs og på land.
Fokus på arbeid i høyden har Norwegian Group, tidligere kjent som Johansen Stillas, hatt hele veien til dit de er i dag. Fra 10 medarbeidere til bemerkelsesverdige 130 medarbeidere i stillas, vedlikehold og modifikasjon, DROPS, inspeksjon og tilkomstteknikk. Selskapet har vært en del av B2B ARENA de siste seks årene, og har allerede på denne tiden vært med på å sikre arbeiderne på store bygg som Ålesunds storstue NMK, og arbeidet med imponerende raffineri som Mongstad utenfor Bergen.
Administrerende Direktør, Morten Borøchstein, kan fortelle om flere spennende nyheter og prosjekter fra Norwegian Group;
- Ja, hos oss har det skjedd mye dette året. Vi gikk inn i året med gode prognoser, så kom mars og ting ble mer usikkert med tanke på hvordan vi skulle komme oss gjennom pandemien, forteller han. - Sammen med våre verdifulle medarbeidere som har bidratt med stor fleksibilitet og innsatsvilje, har vi klart å løse flokene og utfordringene vi har støtt på i veien hit vi er i dag, skryter Morten før han legger til; - I tillegg med ny branding.
I perioden august til september satte eierne og styret til livs et par av planene de har hatt. Dette resulterte i en stor omorganisering i Norwegian Groups selskapsstruktur.
- Vi mener at det er nå man skal satse, gå mot strømmen og utvikle i motgang, sier Morten. - Vi har gjort en navneendring, og heter nå NOG Access. Norwegian Group-navnet gikk til morselskapet, forklarer han videre. - Vi har i tillegg etablert et bemanningsselskap som heter NOG People. Som blir styrt av to driftige damer, og de nærmer seg alt et godt antall større kunder, forteller han stolt.
Konsernet består i dag av tre driftsselskaper, NOG Access, NOG People og NOG Trading.
(Saken fortsetter under bildet.)
Glade og godt sikrede arbeidere fra Norwegian Group i full sving med arbeidet på Njord B, et lagerskip som brukes i tilknytning til Njord-feltet i Norskehavet.
Når Morten forteller om både store prosjekter, dyktige medarbeidere og hele systemet rundt stillastjenester og tilkomstteknikk forstår en at Norwegian Group er dyktige i sitt felt. Det er blant annet interessant å høre hvordan de arbeider med ulike multidisiplin-lag for å sikre best mulig ivaretakelse av prosjektene de leverer. Arbeidet de driver med er forbundet med høy risiko, og Mortens profesjonelle fremstilling av organisasjonens systemer gjør at en skjønner hvor god kontroll de har på risikovurderinger og risikoreduserende tiltak for at arbeiderne får utført jobben på en sikker måte.
- Vi har noen utrolig dyktige medarbeidere og innleide som virkelig jobber for å få jobben gjort, både på en trygg og sikker måte, samt innenfor fristene som blir satt» forteller han. - Som nevnt tidligere har kjernevirksomheten i Norwegian Group vært arbeid i høyden siden 2002, og med faget vi kaller tilkomstteknikk kan vi faktisk titulere oss som eksperter, poengterer han. - Vi kombinerer klatrelagene blant annet med mekanisk kompetanse, rigging, inspeksjon, DROPS/FG, sveising og overflatebehandling, og innehar derfor mange ulike fagdisipliner og et bredt spekter av fagkompetanse, forklarer han videre.
At HMS og sikkerhet veier tungt for Norwegian Group, er en selvfølge. Men for å få tak i oppdragene og vite hva som rører seg, er det elementært å bygge nettverk og knytte bekjentskap i næringslivet.
Norwegian Groups medlemskap i B2B Arena har hatt stor verdi for selskapet nærmest fra start;
- Verdien for Norwegian Group er spesielt det relasjonsbyggende som kommer med nettverket i B2B Arena, sier Morten. - Du møter likesinnede, og knytter verdifulle bekjentskaper. Vi merker spesielt nå at vi savner samlingene som Frank Victor har dratt i gang, både nettverkstreffene, utenlandsreisene og foredragsholderne han har fått tak i, fortsetter han, før han avslutter; - Det å ha en arena hvor du får vite hva som rører seg i Ålesund, er noe vi virkelig setter pris på.
Imponerende utsikt under arbeidet Norwegian Group utførte på Hålogalandsbrua, Norges nest lengste hengebru.