En skikkelig vin(n)er

En smak av Italia midt i Ålesund by? Jo, det er mulig det. Spesielt med italienske viner, vinrelaterte arrangement og produkter fra Vino Piemonte.

GOD AKTIVITET: Kjetil Blomvik, medgründer og daglig leder i Vino Piemonte AS, kan fortelle om spennende nyheter og generelt god aktivitet i Vino-selskapene den siste tiden.

GOD AKTIVITET: Kjetil Blomvik, medgründer og daglig leder i Vino Piemonte AS, kan fortelle om spennende nyheter og generelt god aktivitet i Vino-selskapene den siste tiden.

Publisert av B2B ARENA AS
den 13.08.2021 kl 17:32

Vino Piemonte AS er en norskeid vinprodusent med base i Piemonte, Nordvest-Italia. Vinene deres er tilgjengelig internasjonalt gjennom deres egen merkevare, Vinory. Grunnen til at basen til Vino Piemonte AS er nettopp i Piemonte, er fordi dette distriktet er regnet som et av verdens beste vindistrikter og ligger sentralt til mellom Milano og Monaco. Det skader heller ikke at vinområdene i Piemonte ligger på UNESCO sin verdensarvliste.

Vino Piemonte AS eier hele 14 hektar (140 mål) eiendom i Piemonte, fordelt på ni vingårder/- marker med 12 hektar vinmarker og fire hus totalt. Her produserer de vinene Piemonte er kjent for og de leier ut husene til både større og mindre grupper som ønsker en helt spesiell opplevelse i vakre omgivelser. Gjennom tett samarbeid med lokale og anerkjente vinmakere sikrer Vino Piemonte AS kvalitet både i det viktige arbeidet i vinmarkene og i sin årlige vinproduksjon på 100 000 flasker. De er også opptatt av at vinene skal representere jordsmonnet på den enkelte eiendom, derfor arbeider vinmakerne deres både på den tradisjonelle og moderne metoden. B2B ARENA har gjennom de hittil 6 årene Vino Piemonte AS har vært med i nettverket fått smake på både viner og opplevelser servert på nettverkssamlinger og på egenkomponerte turer til Italia.

(Saken fortsetter under bildet.)

KVALITET: Ved flere anledninger har Vino Piemonte vist frem sine egne, kvalitetssikrede viner. Her ser vi vinfaglig leder i Vino Piemonte, Øyvind Tveit, dele av sin kunnskap under nettverkssamling på NMK i februar 2015. 


Ikke bare vin

Konsernet Vino Piemonte AS har også flere datterselskaper. Med både Vino Bar AS (vinbar i Ålesund), Vino Import AS (importselskap til Norge) og Vino Club AS (nettbutikk, vinreiser og eventer), har de derfor flere ben å stå på og kan levere mer enn «bare vin» til sine kunder. Vino Piemonte, og da spesielt Vino Bar, har gjennom de siste 1,5 årene, som mange andre selskaper, hatt enkelte stille perioder. Men Kjetil Blomvik, medgründer av og daglig leder i Vino Piemonte AS, kan fortelle om en likevel fruktbar periode for alle datterselskapene;

- Vino Bar har naturlig nok vært stengt enkelte perioder. Men de dagene vi har vært åpent, har det vært mye folk og helgene har vært fullbooket, forteller Kjetil. - Vi har kjørt vinkurs med smittevernstiltak og selvsagt med mindre folk enn vanlig, men likevel har kursene vært generelt fullbooket. Vi kan tilby rundt 1000 forskjellige viner fra hele verden i Vino Bar. De ansatte har gjort en god jobb, og vi har hatt god aktivitet i åpne perioder, fortsetter han. - I Vino Import tilbyr vi både våre egne og andres viner, og folk har vist at de vil nyte våre viner også i denne perioden. Det er veldig kjekt å se på statistikken på salget, vi har eksempelvis hatt en volumøkning på salget fra Vinory gjennom Vinmonopolet, sier han fornøyd.

Omstillinger til det positive

Kjetil forteller videre at de også gjennom Vino Club, nettbutikken deres med vinartikler, riktige vinglass og lignende produkter, også har fått mange bestillinger. Selv om det ikke har vært «vanlig» aktivitet det siste året, har Vino Piemonte også arrangert egne vincruise fra Ålesund. Vino Piemonte har nylig annonsert at de også i år vil arrangere vincruise.

(Saken fortsetter under bildet.)

NYHET: Vino Piemonte kunne denne våren også slippe nyheten om at de har fått sin første hvitvin i sortimentet. Her ser vi Gianfranco Cordero, en av 7 vinprodusenter som lager Vinory-viner, tappe en smaksprøve fra den nye hvitvinen "Vinory Roero Ameris DOCG Montebello". Med over 30 års erfaring som vinprodusent er Gianfranco en vinkjenner som vet å kvalitetssikre Vinory-vinene.


Det er nok mange bedrifter som har opplevd å måtte snu om helt eller delvis på driften under pandemien, og da Vino Bar i år igjen måtte stenge vinbaren i Ålesund rett før påske, utvidet Vino Piemonte selskapsporteføljen med Vino Deli;

- Vino Deli er en nettbutikk hvor man kan bestille italienske delikatesser av beste kvalitet, forklarer Kjetil. - Vi har et italiensk ektepar som jobber i vinbaren, som har mange kontakter i Italia, og som har hjulpet oss med leverandører til nettbutikken. Vi gleder oss over at også Vino Deli har blitt godt mottatt av kundene. For det er klart at når folk tilbringer mer tid i eget hjem, må de jo også ha noe godt til vinen. Mange av delikatessene kan også nytes i Vino Bar, som nå har åpnet igjen, smiler han.

Et utvidet kontaktnett

En viktig suksessfaktor for Vino Piemonte, er at de har jobbet opp et godt nettverk i Piemonte. Gründerne Leif Vasset, Andre Sperre og Kjetil Blomvik har fra oppstarten vært opptatt av å vise at de er seriøse i forretningsverden og hatt en langsiktig tankegang. Kjetil forklarer at de spesielt har hatt fokus på å vise troverdighet, samt å ha høy kvalitet på vinene. Både nettverk og kvalitet er noe Kjetil også kan fortelle at Vino Piemonte har opplevd å få, gjennom medlemskapet i B2B ARENA;

- For oss var det spesielt viktig å opparbeide et nettverk i oppstarten av Vino Piemonte, forteller Kjetil. - Både å bli kjent med bedriftene, andre medlemmer og det å få presentert vinene våre ved flere anledninger i nettverkssammenheng. Kontaktnettverket som har blitt bygd opp gjennom å være medlem i B2B ARENA har også utvidet seg videre, og vi sitter igjen med mange gode venner og flere forretningsforbindelser, fortsetter han. - Vino Piemonte har blant annet også arrangert en nettverksturtur til Piemonte, sammen med B2B ARENA. Og flere av medlemmene har vært med på flere turer også i privat regi, sier han, før han avslutter; - Vi setter pris på mulighetene vi får til å vise frem våre produkter på samlinger, og ser selvsagt ekstra positivt på at flere medlemmer i B2B ARENA også er aksjonærer i Vino Piemonte.

SAMARBEID: I B2B ARENA er det fokus på synergier og gode samarbeid, og gjennom workshops på flere av samlingene blir medlemmene bedre kjent på tvers av bedrifter og bransjer. Her ser vi Kjetil Blomvik i aksjon under oppgaveløsing på Fjellstua under en nettverkssamling i august 2014.